Det råder ingen brist på startups som har valt medicinbranschen som sin domän. Traditionellt har branschen dominerats av bjässar till företag som har haft stora marknadsandelar. I Sverige har också mycket av den medicinska biten skötts av stat och myndighet med en något rigid bransch som följd. De senaste åren har mycket förändrats i det avseendet. Numera är det lättare att starta upp sin egen verksamhet om man har en bra idé – och medicinbranschen är ett utmärkt exempel på det. Flera startups har visat att det går att utmana företag med en betydligt större omsättning och budget så länge idén är tillräckligt bra och marknadsföringen är klok.
En stor anledning till att det idag finns betydligt fler medicinstartups än tidigare är internets ankomst. Det har gjort det möjligt för människor att utveckla sina egna innovationer utan att ha tillgång till flera miljoner i budget. Särskilt appen har blivit ett populärt verktyg för startups. En app kan konstrueras av nästan vem som helst – och om det görs tillräckligt bra är den lätt att distribuera till kunder genom exempelvis AppStore eller Google Play. En app kan vara det som gör att ett företag får strålkastarljuset på sig och det är därför värt mycket i form av marknadsföring och varumärkesetablering.
Framgång föder framgång, heter en gammal klyscha. Den stämmer till punkt och pricka på medicinbranschen som har fått en höjd status under de senaste åren. Efter att pionjärer har visat vägen har alltfler unga entreprenörer insett att det finns mycket att hämta i den här branschen. Det betyder att det har blivit lättare att samla duktiga och kompetenta personer på samma plats och skapa en positiv företagskultur. En startup är ett projekt som kräver enormt mycket dedikation. Med fler människor som är villiga att lägga ned sin själ i projektet går det lättare att göra det till en succé.
Som startup i medicinbranschen gäller det att hålla koll på riskerna. Det finns nämligen ett omfattande regelverk i branschen som syftar till att rensa ut oseriösa företag som går ut med desinformation. Därför blir det ännu viktigare för varje företag att hålla koll på lagar och regler för att undvika negativa konsekvenser.
Medicin – en växande bransch för startups
Det råder ingen brist på startups som har valt medicinbranschen som sin domän. Traditionellt har branschen dominerats av bjässar till företag som har haft stora marknadsandelar. I Sverige har också mycket av den medicinska biten skötts av stat och myndighet med en något rigid bransch som följd. De senaste åren har mycket förändrats i det avseendet. Numera är det lättare att starta upp sin egen verksamhet om man har en bra idé – och medicinbranschen är ett utmärkt exempel på det. Flera startups har visat att det går att utmana företag med en betydligt större omsättning och budget så länge idén är tillräckligt bra och marknadsföringen är klok.
En stor anledning till att det idag finns betydligt fler medicinstartups än tidigare är internets ankomst. Det har gjort det möjligt för människor att utveckla sina egna innovationer utan att ha tillgång till flera miljoner i budget. Särskilt appen har blivit ett populärt verktyg för startups. En app kan konstrueras av nästan vem som helst – och om det görs tillräckligt bra är den lätt att distribuera till kunder genom exempelvis AppStore eller Google Play. En app kan vara det som gör att ett företag får strålkastarljuset på sig och det är därför värt mycket i form av marknadsföring och varumärkesetablering.
Framgång föder framgång, heter en gammal klyscha. Den stämmer till punkt och pricka på medicinbranschen som har fått en höjd status under de senaste åren. Efter att pionjärer har visat vägen har alltfler unga entreprenörer insett att det finns mycket att hämta i den här branschen. Det betyder att det har blivit lättare att samla duktiga och kompetenta personer på samma plats och skapa en positiv företagskultur. En startup är ett projekt som kräver enormt mycket dedikation. Med fler människor som är villiga att lägga ned sin själ i projektet går det lättare att göra det till en succé.
Som startup i medicinbranschen gäller det att hålla koll på riskerna. Det finns nämligen ett omfattande regelverk i branschen som syftar till att rensa ut oseriösa företag som går ut med desinformation. Därför blir det ännu viktigare för varje företag att hålla koll på lagar och regler för att undvika negativa konsekvenser.